Popcorn

 
Met de kinderen naar de bioscoop. Voor hen hoort daar het eten van popcorn bij. Uiteraard willen ze allebei een eigen beker. Die staan op de balie in drie verschillende formaten: klein, middel en groot. Nu is er met de prijs van die popcorn iets vreemds aan de hand. Middel bevat tweemaal zoveel als klein, dus verwacht je dat middel ook tweemaal zo duur is als klein. En dat groot viermaal zo duur is als klein. Maar klein kost tweeënhalf, middel drie en groot drieënhalve euro. Nogal prijzig voor wat gepofte maïs, maar daar gaat het nu niet om. Voor een beetje meer geld krijg je veel meer popcorn. Dus kiest bijna iedereen voor medium of groot. Wij ook. Met twee medium popcorn lopen wij naar de filmzaal.
Hetzelfde geldt voor de supersize menu's van hamburgerrestaurants en de 'drie voor de prijs van twee' acties in supermarkten. De ondernemers willen zoveel mogelijk omzet maken. Daartoe verleiden zij ons om meer te eten. Geen wonder dat veel mensen te dik zijn.

© Adrie Kuil

januari 2005