Kassa

 
'Heb je 't ook gezien op tv? Kassa, daar kijk jij toch ook naar? Dat consumentenprogramma. Waar je altijd kunt zien hoeveel klachten er in die week waren over de KPN of over UPC. En dan komt er zo'n directeur of een aardige mevrouw van de PR-afdeling uitleggen dat ze toch zo hun best doen, en dat volgende week alle klachten opgelost zijn.
Op de tribune zitten altijd een paar klagers, die mogen hun verhaal doen en zij krijgen voorrang bij de oplossing van hun problemen. Bijvoorbeeld als een aangetekende brief niet is aangekomen, of zo'n apparaat van Microsoft maakt krassen op hun dvd.
Jij hebt toch ook zo'n AXA-slot op je fiets? Nou, kijk maar uit. Ze hebben pas nog laten zien hoe gemakkelijk een dief dat openkrijgt, zo'n slot dat je moet hebben als je je fiets wilt verzekeren tegen diefstal. Dat doen ze met een blanco sleutel. Ze lieten het zien in een reportage, je zag precies zien hoe die reporter dat deed, niks aan, zo gepiept. Kun je bij elke slotenmaker kopen, zo'n sleutel, denk ik.
Heb je het nou gezien of niet?'
'Ja, heb ik gezien op internet. Een handleiding voor dieven toch? Maar pas een week na de uitzending, toen mijn fiets al verdwenen was. Met het AXA-slot. Handig hoor. Moeten ze vaker doen, bij Kassa, zo'n handleiding voor oplichters en dieven. Dat hadden we nog niet op de televisie.'

© Els Ackerman