De zorg gaat commercieel

 
"Dat corporate manual hoe staat het daar nu mee?"
"Hoe bedoel je?"
"Nou, de directie heeft het volgens mij al weken over niks anders."
"Maar Henk, je snapt er niets van!"
"Hoezo?"
"Wat ik je nu ga vertellen is strictly off the record, dus mondje dicht. Luister. Het komende jaar nemen we het Bethesda en Sofia-Noord over. Had je niet gedacht, hè. De volgende stap is dat we ons eigen vastgoed gaan exploiteren. En elke afdeling wordt een business-unit met eigen profit-and-loss verantwoordelijkheid."
"Wat vertel je me nou? Alweer reorganiseren?"
"Oh Henk! Het is meer dan dat, veel meer. Jij werkt straks in een healing environment waarin alles draait om customer intimacy. Onze toekomstige klanten, de hot prospects, moeten een herkenbare emotie ervaren bij onze beleveniszorg."
"Onze hot wat?"
"Onze klanten. We moeten wel winst maken. Als wij een return on investment hebben van meer dan zes procent, dan krijgen de medewerkers dat als extra employee benefit uitgekeerd. Moet je wel je targets voor operational excellence gehaald hebben. En de raad van bestuur, ik bedoel de board, heeft een nog mooiere regeling vanwege hun eindverantwoordelijkheid. En waarschijnlijk gaan we naar de beurs."
"Lieve help, blijven we wel een ziekenhuis? Ik bedoel, onze artsen, leren die nog hoe ze moeten opereren?"
"Je denkt te veel vanuit je vak, Henk. Alles draait nu om zorginnovatie."
"Ik weet het niet Jan Willem. Kan die hele toestand niet worden teruggedraaid, dat we simpelweg het Onze Lieve Vrouwe Ziekenhuis blijven? En dan noemen we dat corporate manual gewoon handboek soldaat.
"Maar Henk toch! Je bent compleet out of touch with reality. Nee jongen, it's too late to stop now."
"Oh, eh, nou ja, toch bedankt voor de informatie Jan Willem."
"You 're welcome Hank."

© Dick van den Berg

oktober 2008