Bakfiets

 
De bakfiets is terug. Vroeger het vervoermiddel van de thuisbezorgende bakker, melkboer, marktkoopman en de verhuizende student. Een grote houten bak met een deksel, geverfd in een onbestemde kleur. Aan de voorkant twee wielen eronder, aan de andere kant het achterstuk van een fiets: zadel, frame en achterwiel - of waren het er twee? Op dat punt laat mijn geheugen mij in de steek. Ook zonder inhoud trapte het al behoorlijk zwaar, maar het was het goedkoopste vervoermiddel en op vele plaatsen te huur.

Op een gegeven moment raakte de bakfiets uit de mode. Bezorgende bakkers ook, en de melkboeren veranderden in SRV-mannen met steeds groter wordende vrachtauto's voor hun hele supermarkt-assortiment. Verhuizende studenten hadden geld genoeg voor een rijbewijs en huurden een volkswagenbusje waarin met twee keer rijden de hele inboedel was overgeplaatst. Misschien is er ergens nog een museum van klassieke vervoermiddelen waar de echte bakfiets te bewonderen valt. Dacht ik tot enkele jaren geleden.. Tot ik in het centrum van Rotterdam maar ook in de buitenwijken van Zeist fietsende moeders tegenkwam met kinderen in de bakfiets.

Ik begrijp inmiddels dat die bakfiets het meest modieuze vervoermiddel is waarmee je kinderen naar de crèche kunt brengen. Het trapt zwaar, tenzij er voldoende versnellingen op zitten. In het consumentenprogramma Kassa is zelfs al een test uitgevoerd om de stabiliteit en wendbaarheid te bepalen. Mensen die een bakfiets willen kopen, krijgen het advies verschillende merken te bekijken en een proefrit te maken met en zonder kinderen in de bak. Uitkijken bij het nemen van een bocht, de fiets kan omvallen.

Er bestaan weer bakfietsfabrieken. Bakfietseigenaren moeten wel beschikken over een plek om het ding te parkeren, want gewoon op de stoep zetten zoals een fiets neemt wel erg veel ruimte in. Op Marktplaats staan er honderden aangeboden, tweedehands.

De bakfiets is back. Welk nostalgisch gebruiksartikel vult het volgende gat in de markt?

© Els Ackerman

mei 2009